چرا هتل هوشمند؟!!!

با تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام شده از میهمانان هتل‌ها، هیچ میهمانی را نمی‌توانیم پیدا کنیم که با هوشمند سازی هتل مخالف باشد یا نخواهد مدت‌زمان اقامت خود را در یک هتل هوشمند سپری کند.

مسافر این روزهای هتل‌ها دوست ندارد حتی با صرف هزینه‌های متوسط وارد هتلی شود که همچنان برای ورود به اتاق کلید به دست او می‌دهند، یا وقتی وارد اتاق می‌شود خودش مجبور باشد سیستم گرمایشی یا سرمایشی را تنظیم و روشن کند و یا در هنگام تسویه‌حساب مدت‌زمان زیادی در قسمت پذیرش وقت صرف کند تا صورت‌حساب او صادر شود و تسویه‌حساب کند. اگر هم اتفاقی و نادانسته و از سر اجبار میهمانی در هم‌چین هتلی مدتی اقامت کند، هیچ‌وقت برای بار دوم این هتل را انتخاب نمی‌کند. این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر مدیر یا صاحب هتلی جلب رضایت بیشتر مشتریان است؛ زیرا یک مشتری راضی و خوشحال از میلیون‌ها تومان هزینه تبلیغات، بیشتر برای مجموعه تبلیغ می‌کند و می‌تواند درآمدزا باشد. بر همین اساس کمتر مدیر هوشمند و هتل معتبری را می‌توانیم پیدا کنیم که این روزها به فکر هوشمند سازی هتل نیفتاده باشد یا هیچ اقدامی در این مورد نکرده باشد. هوشمند سازی هتل راهی سودآور برای هتل‌ها می‌باشد که با گذشتن مدت کوتاهی از فرآیند هوشمند سازی هتل، نه‌تنها هزینه اولیه هوشمند سازی برمی‌گردد بلکه به علت جذب مشتری بیشتر ازیک‌طرف و کاهش هزینه‌های انرژی و کاهش هزینه‌های هتل می‌تواند به شدت سودآور نیز باشد.

هوشمند سازی هتل چیست؟

002

هدف هوشمند سازی هتل و به کار گیری تجهیزات هتلی هوشمند این است که هتلی داشته باشیم که همه سیستم‌های تأسیساتی هتل مانند سیستم سرمایشی و گرمایشی، روشنایی،  آسانسورها، اعلام و اطفای حریق، کنترل پارکینگ‌ها، سیستم مدیریت میهمانان، همگی هوشمند باشند؛ یعنی فرمان پذیر باشند؛ یعنی بدون نیاز به حضور فیزیکی کارکنان بسیاری از خدمات‌رسانی‌ها به‌صورت اتومات برای میهمانان انجام شود؛ یعنی مدیریت هتل بتواند در هر زمانی که می خواهد یک گزارش کامل از رفت‌وآمد میهمانان و کارکنان هتل داشته باشد و …

هوشمند سازی واژه بسیار گسترده‌ای است و نتایج و اهداف آن پایان‌ناپذیر هستند و هر روز نیز به قابلیت‌های آن اضافه می‌شود.در حالت کلی هوشمند سازی هتل باعث می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و درنتیجه هزینه‌های هتل کم شود آسایش و رفاه مشتریان تأمین شود و درنتیجه آن‌ها از خدمات هتل راضی باشند و به دوستان خودشان این هتل را معرفی و توصیه کنند.

هتل به یک مکان لوکس، مدرن و چشم‌نواز تبدیل شود اما هدف از هوشمند سازی هتل چیست؟ چرا من به‌عنوان یک هتلدار لازم است هتل خود را هوشمند کنم؟

در یک هتل هوشمند: از مرحله رزرو هتل توسط میهمانان تا لحظه اخذ اقامت، تمامی خدمات به میهمانان در یک بستر هوشمند انجام می‌شود. به همین دلیل ارائه خدمات، سریع، آسان و با کاربری راحت برای میهمانان است

کلیه شرایط محیطی شامل؛ دما، رطوبت، روشنایی، پرده‌ها و پخش موسیقی کاملاً هوشمند و تحت کنترل میهمان یا مسئول مربوطه هستند

امکان رزرو اینترنتی و گشتن و بازدید از هتل به‌صورت آنلاین وجود دارد.

هر میهمان به‌صورت اختصاصی به کمک یک صفحه‌نمایش لمسی می‌تواند در صورت نیاز به خدمات یا گزارش خرابی و مشکلات با قسمت پذیرش هتل ارتباط برقرار کند. در بازه‌های زمانی و در صورت نیاز مدیریت یا مسئول مربوطه می‌تواند از تمامی فعالیت‌ها گزارش تهیه کند.

به علت نگه‌داری و پشتیبانی و عیب‌یابی هوشمند تمامی تأسیسات مکانیکی و الکتریکی از طریق نرم‌افزار و سیستم هوشمند، دیگر نیازی به هزینه‌های اضافی پیمانکاری تأسیسات نیست. نواحی هوشمند سازی هتل: یکی از سؤالاتی که ممکن است در ذهن یک مدیر یا هتلدار شکل بگیرد این است که عملیات هوشمند سازی هتل در چه بخش‌هایی از هتل امکان‌پذیر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم به‌طورکلی سیستم مدیریت مرکزی میهمانان در هتل شامل دو بخش می‌باشد.

پذیرش و مدیریت هتل

hotel iran 1

بخش پذیرش در یک هتل هوشمند در هنگام ورود یک مسافر و یا رزرو اینترنتی هتل یک کارت هوشمند به دست میهمان می‌دهد که در اصل مجوز ورود او به مکان‌های مختلف هتل ازجمله اتاق میهمان ،استخر، رستوران، استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل و… است. با استفاده‌ی میهمان از هرکدام از این بخش‌ها، درصورتی‌که جزو خدمات رایگان هتل نباشد در همان لحظه در صورتحساب میهمان ثبت می‌شود. همین‌طور تمامی فرمان‌ها و درخواست‌های میهمانان اتاق‌های هتل در قسمت پذیرش از طریق نصب نرم‌افزار مربوطه، قابل‌دیدن و بررسی است. مثلاً اگر یک میهمان از اتاق ۱۴۲ درخواست نظافت اتاق و میهمان اتاق ۲۰۷ دستور لطفاً مزاحم نشوید را ارسال کرده باشند ، تمامی این درخواست‌های ارسال‌شده از پنل لمسی اتاق میهمان در همان لحظه در قسمت پذیرش قابل‌رؤیت است و مسئول پذیرش بر اساس همین درخواست‌های ارسالی می‌تواند اقدام و دستور لازم را به بخش خدمات یا کارکنان دیگر ارسال کند. برای کارکنان خدمات هم بعد از حضور در اتاق مربوطه و انجام درخواست میهمان تمامی فعالیت‌ها ثبت می‌شود و مدیریت هتل در صورت  لزوم می‌تواند به‌تمامی این گزارش‌ها دسترسی داشته باشد؛ و تمامی این فعالیت‌های هوشمند منجر می‌شوند سرعت، بهره‌وری و کیفیت انجام کارها در یک هتل هوشمند ارتقا یابد. علاوه بر این با هوشمند سازی هتل، تأسیسات موتورخانه می‌تواند به‌صورت روزانه توسط متصدی مربوطه کنترل شوند، باغچه‌ها و محوطه بیرونی هتل طبق زمان‌بندی آبیاری شوند، کلیه وسایل نقلیه‌ای که به پارکینگ هتل رفت‌وآمد می‌کنند کنترل شوند، وضعیت آسانسورها مانیتورینگ شوند و در صورت نیاز به وضعیت VIP تغییر وضعیت دهند یا در طبقات خاص توقف داشته باشند. هوشمند سازی اتاق میهمان (Smart Room) یک میهمان هتل هوشمند بعد از ورود به هتل و گرفتن کارت هوشمند خود می‌تواند با نزدیک کردن این کارت به قفل هتلی، درب اتاق را باز کند و بعد از گذاشتن این کارت در پاور سوئیچ هوشمند برق اتاق روشن می‌شود. در یک اتاق هوشمند فعالیت‌های زیادی ازجمله سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پرده‌ها و سیستم‌های امنیت می‌توانند از طریق کلیدهای هوشمند یا صفحات لمسی هوشمند کنترل شوند و تمامی این تجهیزات هوشمند قابلیت تعریف سناریوهای مختلف را دارند. در این حالت میهمان هتل هوشمند می‌تواند با توجه به نیاز خود میزان روشنایی اتاق را تنظیم کند، مثلاً در هنگام خواب با تعریف سناریوی خواب تمامی چراغ‌ها در زمان تعیین‌شده خاموش می‌شوند و فقط چراغ آباژور کنار تخت روشن می‌ماند. همین‌طور با بیرون رفتن فرد و برداشتن کارت، تمامی چراغ‌های اتاق خاموش می‌شود.

unnamed

در یک هتل هوشمند دمای اتاق همیشه در حالت ایده آل میهمان تنظیم می‌شود و در حالتی که میهمان در هنگام خروج فراموش کند سیستم را خاموش کند به‌صورت اتومات خاموش می‌شود.

در هنگام صبح پرده‌های اتاق به‌صورت اتومات کنار زده می‌شوند یا جمع می‌شوند تا نور اتاق به‌صورت طبیعی تأمین شود.

با هوشمند سازی هتل، میهمان در اتاق خود و هنگامی‌که خارج از اتاق خود هست احساس امنیت دارد. درصورتی‌که شخص فراموش کند درب اتاق را در هنگام خروج ببندد به قسمت پذیرش هتل هشدار داده می‌شود یا اگر شخصی غیرمجاز قصد ورود به اتاق را داشته باشد قسمت پذیرش مطلع می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. با هوشمند سازی هتل، پنل فرمان هتل به زبان مادری میهمان تنظیم می‌شود و او برای اعلام درخواست‌های خود نیاز به مترجم ندارد و به دردسر نمی‌افتد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.